Pasteura 5, Warszawa
Tel. +48 22 55 32 133

W przestrzeni Makerspace@UW przy współpracy z Inkubatorem UW prowadzone są warsztaty z kateogrii TECH. Możesz tutaj znaleźć coś o programowaniu, elektronice, obróbce drewna, robotyce i druku 3D. Warsztaty cały czassię rozwijają i ciągle pojawiają nowe pozycje. Dodatkowo uruchomiliśmy dla Was Dyżury z każdej dziedziny, abyście mogli przyjsć i dopytać się naszego eksperta o nurtujące Was pytania lub przyjść po inspiracje! Zapisy na wszystkie zajęcia odbywają się poprzez stronę Inkubatora UW.

jeszcze nie ustalone :)

Nazwa warsztatu Czas trwania Wymagania Częstotliwość występowania Miesiąc występowania - semestr ziomowy Maks. liczba uczestników
Elektronika - zaczynamy! 3h brak 1 / miesiąc październik, listopad, grudzień, styczeń 10
Elektronika jutra - Internet Rzeczy 3h brak 1 / miesiąc październik, listopad, grudzień, styczeń 10
Elektronika - Robotyka 4h brak 1 / semestr listopad 10
Elektronika - Lutowanie 3h brak 1 / 2 x miesiące październik, grudzień 10
Elektronika - płytki PCB 2x3h + 4h Elektronika - zaczynamy! 1 / semestr jeszcze nie ustalone :) 10
Kurs druku 3D 4h brak 1 / miesiąc październik, listopad, grudzień, styczeń 12
Kurs Inventora (projektowanie 3D) 4h brak 2 / semestr jeszcze nie ustalone :) 12
DIY 4h brak 1 / miesiąc październik, listopad, grudzień, styczeń 8
Podstawy programowania w języku Python 3x3h brak 2 / semestr jeszcze nie ustalone :) 12
Excel bez tajemnic 3h brak 2 / semestr jeszcze nie ustalone :) 12
Podstawy pracy w Excelu 3h brak 2 / semestr jeszcze nie ustalone :) 12
Podstawy programu Blender ? brak 2 / semestr jeszcze nie ustalone :) 12
Programowanie w języku R 2x3h brak 2 / semestr jeszcze nie ustalone :) 12
Podstawy HTML'a ? brak 2 / semestr jeszcze nie ustalone :) 12
Uszyj to! 3 brak kilka razy na semestr jeszcze nie ustalone :) 12

 

Elektronika - zaczynamy!

Są to zajęcia wprowadzające na Pracownię Elektroniczną Makersapce@UW. W czasie ich trwania dowiesz się zarówno o podstawach wiedzy z zakresu elektroniki jak i o możliwości dalszej pracy i zabawy związanych z tą tematyką w naszej przestrzeni. Przede wszystkim  przedstawimy Wam dwie podstawowe oferowane przez nas ścieżki poznawania elektroniki, to jest elektronika analogowa i cyfrowa (bez i z użyciem komputera). Opowiemy czego warto dalej się uczyć jeżeli będziemy chcieli zrobić automatyczną podlewaczkę do kwiatów, alarm przeciwwłamaniowy do domu czy stację kontroli temperatury domu. Przebrniemy również przez najbardziej podstawowe informacje wymagane do dalszej pracy w sposób łatwy i przyjemny.

Większość nauki odbędzie się poprzez doświadczenie! To Ty własnoręcznie zbudujesz swoje pierwsze układy i napiszesz pierwsze proste oprogramowanie! Pokażemy Ci również przykładowe zrealizowane projekty i zaprezentujemy gamę dostępnych czujników (ruchu, koloru, temperatury, światła, dźwięku, czytnik linii papilarnych, mini kamerę HD i wiele innych) oraz elementów dostępnych dla wszystkich chętnych.

Zapraszamy wszystkie osoby, nie zależnie od stanu wiedzy w tej dziedzinie. Nawet, a może i w szczególności, te osoby które przygodę z elektroniką dopiero zaczynają.

Co musisz już umieć:

Nic! To my Cię wszystkiego nauczymy!

Co wyniesiesz z zajęć:

- podstawowa wiedza z zakresu elektroniki

- wiedzę na temat możliwości pracy w Pracowni Elektronicznej w Makerspace@UW

Elektronika jutra - Internet Rzeczy

Warsztaty uchylą rąbka tajemnicy działania obecnej elektroniki. Na warsztatach będzie można dowiedzieć się jak czytać schematy elektroniczne, poznać działanie niektórych elementów elektronicznych oraz w jakich wypadkach można podjąć się samodzielnej naprawy elektroniki. Odkryjemy część świata Arduino oraz zahaczymy o Internet Rzeczy.

Zapraszamy do odbycia wcześniejszego warsztatu wprowadzającego „Elektronika - zaczynamy”.

Co musisz już umieć:

mieć podstawową wiedzę z zakresu elektroniki lub odbyć warsztaty „Elektronika - zaczynamy” - znajomość podstawowych elementów elektronicznych - podstawy posługiwania się multimetrem - znajomość idei programowania

Co wyniesiesz z zajęć:

użytkowe czytania schematów elektronicznych - zasada działania elementów współczesnej elektroniki - praktyczne zastosowanie Arduino wprowadzenie do świata Internetu Rzecz

Elektronika - Robotyka

Zajęcia z cyklu elektronika, na których poświęcimy się budowaniu własnego robota, korzystając z zestawów Forbota. Na starcie otrzymujemy podwozie wraz z otworami na zamocowanie kół jak i sterowania (Arduino). Dalsze część pracy zależy już od nas. To jakie czujniki i jakie elementy zainstalujemy na naszym robocie, będzie wpływało na funkcje jakie może on spełniać. Możemy stworzyć światłoluba lub linefollowera. Możemy zaprogramować autonomiczną jednostkę unikająca kolizji, lub jeździka szukającego wyjścia z labiryntu. Opcji jest dużo i każdy będzie mieć szanse zrealizować swoją ideę. Sterowanie robota będzie się odbywało poprzez napisanie odpowiedniego oprogramowania do Arduino.

Jeżeli nasz projekt będzie bardzo rozbudowany i nie starczy czasu na zajęciach, nie dokończoną pracę można u nasz przechować i przyjść dokończyć ją po zajęciach. W razie trudności dostępne są dyżury z ekspertami z elektroniki i programowania Arduino.

Co musisz już umieć:

- mile widziane, lecz nie obowiązkowe ukończenie kursu Elektronika – zaczynamy!.

Co wyniesiesz z zajęć:

- wiedzę na temat podstaw budowy robotów jeżdżących

- praktyczne umiejętności programowania i projektowania robota

Elektronika - Lutowanie

Zajęcia na których nauczysz się poprawnie lutować i odkryjesz że nie jest to takie trudne jak mogłoby się wydawać! Wiele usterek w sprzętach elektronicznych, które dzisiaj nas otaczają, spowodowane jest przetartym kablem bądź zerwaniem przylutowanego pola. Po tych zajęciach nie będzie dla Ciebie straszne naprawić przerwany kabel w ładowarce czy przylutować oderwane przyłącze w słuchawkach. Będziesz mógł wiele zaoszczędzić naprawiając swoje urządzenia a nie kupując nowe! W ramach warsztatu pokażemy jak zlutować ze sobą przewody zarówno cienkie jak i grube, jedno i wielożyłowe,  jaką technika sprawdza się do połączeń sztywnych a jaka do giętkich. Nauczymy się również lutować elementy tak zwane przewlekane (występujące w większości urządzeń elektronicznych) a dla chętnych pokażemy tajniki lutowania elementów THT.

Zapraszamy wszystkie osoby, nie zależnie od stanu wiedzy w tej dziedzinie. Nawet, a może i w szczególności, te osoby które przygodę z lutowaniem dopiero zaczynają.

Co musisz już umieć:

Nic! To my Cię wszystkiego nauczymy!

Co wyniesiesz z zajęć:

- umiejętność korzystania z lutownicy

- umiejętność zlutowania podstawowych rodzajów kabli

- umiejętności lutowania elementów przewlekanych (THT)

Elektronika - Płytki PCB

Zajęcia mają na celu nauczenie uczestników, tego jak zaprojektować i wykonać własny obwód drukowany. Po krótkim wstępie, prowadzący przedstawi na rzutniku podstawowe funkcje programu do projektowania płytek PCB oraz czynności niezbędne do ich wykonania. Uczestnicy wykonają również swoje projekty podczas zajęć. Każdy będzie miał również możliwość samodzielnego naświetlenia, wytrawienia, nawiercenia oraz polutowania swojej płytki. Projektowanie i wykonywanie PCB są technikami z grupy Rapid Prototyping. Są to umiejętności pozwalające w najszybszy sposób przejść od pomysłu do prototypu, który może być zaprezentowany potencjalnemu inwestorowi.

Co musisz umieć:

- podstawowa wiedza z zakresu elektroniki (bądź odbyty kurs Elektronika – Start!)

Co wyniesiesz z zajęć:

- znajomość symboli elementów elektronicznych

- umiejętność projektowania PCB (oraz znajomość potrzebnych bibliotek)

- umiejętność drukowanie mozaiki

- umiejętność przeniesienia wzoru na płytkę metodą fotochemiczną

- umiejętność wytrawiania miedzi

- umiejętność montażu elementów elektronicznych na płytce

Kurs druku 3D

Podstawowe szkolenie dotyczące wykorzystania druku 3D.

Podczas warsztatu zapoznasz się z podstawami druku 3D. Po krótkim wstępie teoretycznym uwaga skupi się na praktycznym wykorzystaniu drukarek 3D w technologii FDM (Fused Deposition Modeling), czyli zdecydowanie najbardziej rozpowszechnionego typu. W trakcie warsztatu zdobędziesz wiedzę i umiejętności niezbędne do samodzielnej obsługi drukarki 3D: od przygotowania modelu, przez wybór materiału i parametrów, przygotowanie drukarki, aż do ściągnięcia gotowego wydruku.

Nie są wymagane żadne umiejętności techniczne, ani własny komputer.

Więcej informacji o naszej ofercie dotyczącej druku 3D znajdziesz na iuw.edu.pl/pl/3D

Kurs Inventora (projektowanie 3D)

Jeśli chcesz nauczyć się projektować na bryłach, ten warsztat jest dla Ciebie. Poznasz interfejs i podstawowe funkcje programu. Wykonasz swoje pierwsze szkice 2D, którym wspólnie nadamy trójwymiarową formę. Dowiesz się jak definiować gwinty i nauczysz się dobrych praktyk wykonywania szkicu, aby później wygodnie edytowało się pojedyncze wymiary. Stworzysz własną dokumentację techniczną, a gdy nadejdzie już na to pora, otrzymasz rysunek techniczny do samodzielnego odtworzenia modelu w programie. Dowiesz się także jak zdefiniować materiały w projekcie.

Co musisz już wiedzieć:

NIC

Czego się nauczysz:

- poznasz oprogramowania oraz zaznajomisz się z interfejsem

- podstawy połączeń/wiązań w szkicu 2D

- wyciąganie szkiców 2D

- tworzenie podstawowych konstrukcji 3D

- projektowanie części mechanicznych na podstawie rysunków

- ustawianie materiałów modeli

DIY

DIY (Do It Yourself – czyli Zrób to sam!) to obecnie bardzo popularna forma spędzania wolnego czasu, pomysłu na ciekawą aranżację wnętrz czy pomysłu na firmę. Dla nas jest to przede wszystkim radość z tworzenia rzeczy własnoręcznie. Kto nigdy tego spróbował ten nie wie J zachęcamy więc to podjęcie tej próby razem z nami! Wytwarzane przez nas twory na warsztatach, przez to że są zaprojektowane i wytworzone ręcznie, maja niepowtarzalny wygląd i jedyny w swoim rodzaju urok.

Każdy uczestnik pracuje nad swoją wersją i każdy uczestnik swój wyrób może zabrać do domu! Zajęcie w ramach DIY są różne, tworzymy drewniane zegarki, szklane lampki na słoiczku i wiele innych. Możesz również do nasz napisać z własnym pomysłem! Może uda nam się go wprowadzić w życie. Nawet jeżeli nie w formie warsztatów, to na pewno pomożemy zrealizować go w naszej przestrzeni w wolnych dla Was chwilach. Wszystkie pracownie z których będziemy korzystać w czasie zajęć są dostępne wraz z narzędziami i materiałami do Waszego użytku. Wszystkie projekty mają dodatkowo na celu zaprezentowanie wszystkich zakamarków naszej przestrzeni abyście w pełni mogli w przyszłości z niej korzystać!

Co musisz umieć:

Nic! To my Cię wszystkiego nauczymy!

Co wyniesiesz z zajęć:

- własnoręcznie wykonany produkt!

- umiejętność kreatywnego myślenia

- wiedzę na temat możliwości naszych Pracowni

- wiedze na temat możliwości realizacji swojego własnego pomysłu!

Podstawy programowania w języku Python

Kurs programowania w języku Python podzielony jest na trzy części trwające po trzy godziny zegarowe. Podczas pierwszej części prezentowane są podstawy języka programowania: podstawowe typy obiektów, instrukcje warunkowe, pętle oraz przykładowe funkcje do wykonywania podstawowych zadań i obliczeń. Stanowi to niezbędną podstawę do dalszej nauki programowania. Na koniec pierwszej części kursu uczestnicy piszą prosty przykładowy program do gry w papier/nożyce/kamień.

W drugiej części kursu uczymy się wczytywać dane do programu oraz prowadzić podstawowe analizy przebiegów czasowych (na przykładzie indeksów giełdowych) oraz przeszukiwania tekstu na stronach internetowych. Do powyższych zadań wykorzystywane są gotowe funkcje i biblioteki. Podczas drugiej części kursu uczestnicy uczą się tworzyć własne funkcje w języku programowania Python oraz korzystać z biblioteki/funkcji do rysowania wykresów w dwóch oraz trzech wymiarach. Uczestnicy zapoznają się także z biblioteką do wczytywania złożonych struktur danych.

Podczas trzeciej części kursu uczestnicy piszą programy do przetwarzania i analizy złożonych struktur danych lub realizacji prostych zadań na komputerze. W szczególności zachęcam do analizy własnych danych ze studiów/pracy lub realizacji własnych pomysłów na program. Na życzenie uczestników mogą zostać omówione także metody statystyczne do analizy danych. Dodatkowo trzecia część kursu obejmuje wprowadzenie do pisania klas w języku Python.

Kurs prowadzony jest interaktywnie tzn. uczestnicy proszeni są o pisanie prostych krótkich programów podczas kursu w celu utrwalenia i zrozumienia języka programowania/algorytmów. Proponowane rozwiązania będą szczegółowo omawiane i prezentowane podczas trwania zajęć oraz udostępniane on-line dla uczestników szkolenia. 

 

Co musisz umieć:

Kurs prowadzony jest od podstaw więc nie jest wymagana umiejętność programowania. Jeżeli uczestnik nie miał wcześniej doświadczenia w programowaniu to uważam że pierwsza część kursu jest obowiązkowa. Jeżeli uczestnik programował już w języku python to może przyjść ewentualnie na drugą i trzecią część kursu. Do udziału w kursie potrzebny jest własny komputer (dowolny system operacyjny) z zainstalowanym oprogramowaniem Anaconda (pobrać ze strony https://www.anaconda.com/). Dopuszczalna jest praca w parach/trójkach na jednym komputerze.

Co wyniesziesz z zajęć:

- podstawy języka programowania Python – obiekty, instrukcje warunkowe i pętle

- podstawowe algorytmy, które może także zastosować w innym języku programowania

- umiejętność korzystania z bibliotek do wczytywania, wizualizacji i analizy danych

- umiejętność rozwiązywania podstawowych problemów programistycznych

- umiejętność pisania własnych programów i wymyślania prostych algorytmów

Excel bez tajemnic

Pamiętasz Excel z liceum? Znasz podstawy pracy w tym programie, ale chcesz nauczyć się więcej? Dzięki temu szkoleniu poznasz wiele funkcji Excela ułatwiających pracę. Nauczysz się korzystać z zaawansowanych formuł. Znajdziesz funkcje programu o jakich mało kto wie. Dowiesz się gdzie można wykorzystać Excela – nie tylko w życiu zawodowym. Excel to nic trudnego – to pójście na skróty i ułatwienie wielu spraw. To w tym programie możesz zarządzać swoim harmonogramem, budżetem, ale też projektami. Możesz tworzyć formularze, raporty i wiele innych. W połączeniu z Wordem możesz usprawnić każdą wysyłkę listów, tworzenie zaproszeń i innych wiadomości kierowanych do szerszego grona osób. Poszerz swoje kompetencje. Nie trać czasu – usprawnij działanie – postaw na Excel!

Co musisz umieć?

- należy znać podstawowe funkcje Excela takie jak wprowadzanie i formatowanie danych.

Co wyniesiesz z zajęć?

- wstawianie i modyfikowanie formuł

- listy niestandardowe

- tworzenie i edycja tabeli

- tworzenie i edycja wykresów

- przygotowanie do druku

- śledzenie i recenzowanie danych

- zastosowanie Excela – korespondencja seryjna

Podstawy pracy w Excelu

Czym jest Excel? Pomocą w pracy – o ile wiesz jak go użyć. Nie musisz mieć umysłu ścisłego, by dobrze radzić sobie z tym programem – to on ma być pomocą dla Ciebie. Podczas szkolenia poznasz możliwości jakie kryje w sobie Excele. Nauczysz się posługiwać najczęściej używanych funkcji programu. W praktyczny sposób przygotujesz się do pracy. Dowiesz się gdzie i kiedy możesz korzystać z Excela – jak wiele ma możliwości. Po szkoleniu będziesz gotów nawet zdać egzamin ECDL, który jest „europejskim prawem jazdy” na pracę z programem. Jeśli boisz się spróbować, bo uważasz, że to czarna magia, to właśnie Ty skorzystaj z tego szkolenia, a sam się przekonasz, że to nic trudnego. Coraz więcej firm nie wyobraża sobie pracy bez Excela, który ułatwia pracę i sprawozdawanie się. Raporty, plany dnia, delegacje, podział pracy – wszystko zrobisz w tym jednym programie. Sam zrobi za Ciebie wszystkie obliczenia, wykresy, wystarczy, że wstawisz dane. Sprawdź jakie to proste!

Czego się nauczysz:

Typy danych i ich formatowanie

Wprowadzanie podstawowych funkcji

Podstawowe zastosowanie funkcji edycji – filtrowanie, sortowanie, zamienianie fraz

Tworzenie prostych tabeli

Tworzenie wykresów

Zastosowanie Excela – tworzenie certyfikatów, formularzy, raportów

Czy musisz już coś umieć na wejściu:

Nic – trzeba mieć ze sobą komputer z Excelem.

Podstawy programu Blender

opis blender

Programowanie w języku R

Warsztat poświęcony będzie wprowadzeniu do języka R, czyli do otwartej, darmowej platformy do obliczeń statystycznych. R jest środowiskiem, które pozwala na efektywną i szybką obróbkę dużych zbiorów danych, w sposób porównywalny pod względem wygody z dużymi pakietami statystycznymi takimi jak SPSS czy SAS i jednocześnie dużo bardziej wydajny pod względem zasobów obliczeniowych.

Podczas warsztatu uczestnicy nauczą się podstaw pracy w środowisku R, wprowadzania i obróbki danych do programu a także podstawowych obliczeń statystycznych. W trakcie zajęć poruszymy także kwestię wizualizacji danych w formie wykresów, a także map, dla których R posiada bardzo sprawne i intuicyjne metody formatowania i wprowadzania danych. Warsztat przeznaczony jest dla osób mających podstawową wiedzę z obszaru statystki (kurs akademicki 30 godzin lub podobny) i zainteresowanych obróbką danych ilościowych w badaniach społecznych, medycznych i ekonomii. Nie jest wymagana wstępna znajomość pakietu R, który zostanie w pełni omówiony podczas zajęć, włącznie z kwestiami takimi jak instalacja, aktualizacje i udostępnianie danych wejściowych do programu.

Co musisz umieć:

- Podstawowa znajomość statystyki - Podstawowa umiejętność obsługi komputera - Zainteresowanie metodami ilościowymi

Co wyniesiesz z zajęć:

- Pobieranie oprogramowania do pracy w języku R

- Instalowanie oprogramowania

- Przygotowanie danych wsadowych do pracy w środowisku R

- Praca na zbiorze danych (dodawanie zmiennych, podgląd danych ,edycja zbioru)

- Praca na obiektach w R - Statystyki opisowe w R

- Tabele

- Podsumowania grupowe

- Podstawowe wykresy w R (typy, kolorystyka, formatowanie)

- Podstawowe testy statystyczne w R

- Korelacja i regresja w R

- Dane GIS i wizualizacje na mapach

Podstawy HTML'a

opis HTML

 

Uszyj to!

Zrobiła Ci się dziura w ulubionej koszulce? Nie mieścisz się już w ulubione spodnie, ale nie chcesz ich wyrzucać? Po warsztatach “Uszyj to!” będziesz mógł/mogła samemu poradzić sobie z tymi problemami! W trakcie zajęć zdobędziesz umiejętności potrzebne do samodzielnej obsługi maszyny do szycia:
· jak poprawnie ją złożyć,
· nawlec nici,
· wymienić igłę.

Czego się nauczysz?
· Samodzielnej obsługi maszyny do szycia – nawlekanie nici, zmiana igły
· Podstawy szycia na maszynie – korzystanie z różnego rodzaju ściegów, szycie wsteczne, łączenie materiałów
· Pracy z materiałem: od wybrania wzoru, przeniesienia projektu na materiał do wycięcia go i zszycia w funkcjonalną całość
· Przykładów technik krawieckich, które można wykonywać za pomocą maszyny do szycia

Co musisz wiedzieć na wejściu?
Nic! Na tych warsztatach nauczymy Cię wszystkiego od podstaw.