Pasteura 5, Warszawa
Tel. +48 22 55 32 133

W przestrzeni Makerspace@UW przy współpracy z Inkubatorem UW prowadzone są warsztaty z kateogrii TECH. Możesz tutaj znaleźć coś o programowaniu, elektronice, obróbce drewna, robotyce i druku 3D. Warsztaty cały czassię rozwijają i ciągle pojawiają nowe pozycje. Dodatkowo uruchomiliśmy dla Was Dyżury z każdej dziedziny, abyście mogli przyjsć i dopytać się naszego eksperta o nurtujące Was pytania lub przyjść po inspiracje! Zapisy na wszystkie zajęcia odbywają się poprzez stronę Inkubatora UW.

Nazwa warsztatu Czas trwania Wymagania Częstotliwość występowania Miesiąc występowania - semestr letni Maks. liczba uczestników
Elektronika - Start! 4h brak 1 / miesiąc marzec, kwiecień, maj, czerwiec 10
Elektronika - Analogowo 2x3h Elektronika - Start! lub kontakt mailowy 2 / semestr marzec, czerwiec 10
Elektornika - Cyfrowo 2x3h Elektronika - Start! lub kontakt mailowy 2 / semestr kwiecień, maj 10
Elektronika - Robotyka 2x3h Elektronika - Start! 1 / semestr czerwiec 10
Elektronika - Lutowanie 3h brak 1 / miesiąc marzec, kwiecień, maj, czerwiec 10
Elektronika - płytki PCB 2x3h + 4h Elektronika - Start! 1 / semestr maj 10
Kurs druku 3D 4h brak 1 / miesiąc marzec, kwiecień, maj, czerwiec 12
Kurs Inventora (projektowanie 3D) 4h brak 1 / miesiąc marzec, kwiecień, maj, czerwiec 10
DIY 6h brak 1 / miesiąc marzec, kwiecień, maj, czerwiec 8
Podstawy programowania w języku Python 3x3h brak 3 / semestr marzec, kwiecień, maj 10

 

Elektronika - Start!

Są to zajęcia wprowadzające na Pracownię Elektroniczną Makersapce@UW - są one wymagane do odbycia dalszych kursów. W czasie ich trwania dowiesz się zarówno o podstawach wiedzy z zakresu elektroniki jak i o możliwości dalszej pracy i zabawy związanych z tą tematyką w naszej przestrzeni. Przede wszystkim  przedstawimy Wam dwie podstawowe oferowane przez nas ścieżki poznawania elektroniki, to jest elektronika analogowa i cyfrowa (bez i z użyciem komputera). Opowiemy czego warto dalej się uczyć jeżeli będziemy chcieli zrobić automatyczną podlewaczkę do kwiatów, alarm przeciwwłamaniowy do domu czy stację kontroli temperatury domu. Przebrniemy również przez najbardziej podstawowe informacje wymagane do dalszej pracy w sposób łatwy i przyjemny.

Większość nauki odbędzie się poprzez doświadczenie! To Ty własnoręcznie zbudujesz swoje pierwsze układy i napiszesz pierwsze proste oprogramowanie! Pokażemy Ci również przykładowe zrealizowane projekty i zaprezentujemy gamę dostępnych czujników (ruchu, koloru, temperatury, światła, dźwięku, czytnik linii papilarnych, mini kamerę HD i wiele innych) oraz elementów dostępnych dla wszystkich chętnych.

Zapraszamy wszystkie osoby, nie zależnie od stanu wiedzy w tej dziedzinie. Nawet, a może i w szczególności, te osoby które przygodę z elektroniką dopiero zaczynają.

Dla wytrwałych i zainteresowanych osób po odbyciu kursów: Elektronika – Start!, Elektronika – Analogowo, Elektronika – Cyfrowo do dalszej pracy zestaw startowy dla elektronika w prezencie!

Co musisz już umieć:

Nic! To my Cię wszystkiego nauczymy!

Co wyniesiesz z zajęć:

- podstawowa wiedza z zakresu elektroniki

- przepustkę do dalszych zajęć z cyklu Elektronika (Analogow, Cyforowo, Robotyka, Płytki PCB)

- wiedzę na temat możliwości pracy w Pracowni Elektronicznej w Makerspace@UW

Elektronika - Analogowo

 

Zajęcia z cyklu Elektronika, na których naszą uwagą skupimy na pracy z elementami analogowymi – czyli takimi które nie wymagają programowania. Nauczymy się pracy (własnoręcznie uruchomimy!) z podstawowymi podzespołami elektronicznymi jak i gamą najpopularniejszych czujników – światła, dźwięku, odległości, nacisku, wilgoci czy przerywania wiązki. Dowiemy się jak skutecznie kontrolować działanie takich czujników, tak aby wykonywały pracę według naszych wymagań – do pracy zaciągniemy układy scalone! Dzięki temu będziemy w stanie skonstruujemy między innymi czujnik zmierzchu, klaskacz, laserową tarczę strzelecką czy też układ taktujący z licznikiem. Zajęcia skupią się na praktyce, a nie teorii! Przyjdź, zobacz, dotknij, zbuduj! Pomożemy postawić Ci pierwsze kroki w tym fascynującym świecie elektroniki. Wyposażymy Cię w wiedzę, umiejętności oraz udostępnimy sprzęt, abyś mógł zrealizować swoje pomysły!

Zapraszamy wszystkie osoby, które odbyły już pierwszy kurs z cyklu czyli Elektronika – Start! bądź, mają już podstawową wiedzę z zakresu elektroniki i nie straszne są mu pojęcia typu napięcie, natężenie, prawo Ohma, płytka stykowa, opornik, multimetr, dioda.

Dla wytrwałych i zainteresowanych osób po odbyciu kursów: Elektronika – Start!, Elektronika – Analogowo, Elektronika – Cyfrowo do dalszej pracy zestaw startowy dla elektronika w prezencie!

Co musisz już umieć:

- podstawową wiedzę z zakresu prądu (prawo Ohma, prawo Kirchoffa itp.)

- podstawową znajomość płytki stykowej, modułu zasilającego, multimetru i elementów elektronicznych jak dioda, buzzer, rezystor

lub odbyć kurs Elektronika – Start! Jeżeli nie udało Ci się odbyć kursu Start! a chcesz wziąć udział w tych zajęciach napisz do nas maila: Makerspace@UW.edu.pl

Co wyniesiesz z zajęć:

- wiedzę na temat podstawowych czujników elektronicznych – ich rodzaje oraz sposób działania

- wiedzę i umiejętności z zakresu budowania prostych układów elektronicznych - własnych jak i gotowych ze schematu

- umiejętność korzystania z kart katalogowych podzespołów

- podstawową wiedzę o układach scalonych i logicznych

Elektronika - Cyfrowo

 

Zajęcia z cyklu Elektronika, na których naszą uwagą skupimy na pracy z elementami cyfrowymi– czyli takimi które wymagają programowania. Dzięki temu budowa własnych urządzeń jest dużo prostsza, niż myślicie! Za pomocą Arduino, małego i łatwego w programowaniu komputerka możecie skonstruować niemal dowolne urządzenie, które ułatwi wam życie lub dostarczy rozrywki - automatyczną podlewaczkę do roślin, alarm, własną stację meteorologiczną lub robota. Zajęcia będą idealnym wstępem do świata Arduino i dadzą Wam narzędzia ułatwiające dalsze poszukiwania.

Zapraszamy wszystkie osoby, które odbyły już pierwszy kurs z cyklu czyli Elektronika – Start! bądź, mają już podstawową wiedzę z zakresu elektroniki i nie straszne są mu pojęcia typu napięcie, natężenie, prawo Ohma, płytka stykowa, opornik, multimetr, dioda.

Dla wytrwałych i zainteresowanych osób po odbyciu kursów: Elektronika – Start!, Elektronika – Analogowo, Elektronika – Cyfrowo do dalszej pracy zestaw startowy dla elektronika w prezencie!

Co musisz już umieć:

- podstawowa wiedza z zakresu prądu (prawo Ohma, prawo Kirchoffa itp.)

- podstawowa znajomość płytki stykowej, modułu zasilającego, multimetru i elementów elektronicznych jak dioda, buzzer, rezystor

lub odbyć kurs Elektronika – Start! Jeżeli nie udało Ci się odbyć kursu Start! a chcesz wziąć udział w tych zajęciach napisz do nas maila: Makerspace@UW.edu.pl

Co wyniesiesz z zajęć:

- wiedzę czym jest Arduino i jak go używać w praktyce

- podstawową wiedzę na temat programowania w języku Arduino

- umiejętności budowy prostych urządzeń jak termometr zmieniający kolor wraz z temperaturą czy detektor ruchu.

Elektronika - Robotyka

Zajęcia z cyklu elektronika, na których poświęcimy się budowaniu własnego robota, korzystając z zestawów Forbota. Na starcie otrzymujemy podwozie wraz z otworami na zamocowanie kół jak i sterowania (Arduino). Dalsze część pracy zależy już od nas. To jakie czujniki i jakie elementy zainstalujemy na naszym robocie, będzie wpływało na funkcje jakie może on spełniać. Możemy stworzyć światłoluba lub linefollowera. Możemy zaprogramować autonomiczną jednostkę unikająca kolizji, lub jeździka szukającego wyjścia z labiryntu. Opcji jest dużo i każdy będzie mieć szanse zrealizować swoją ideę. Sterowanie robota będzie się odbywało poprzez napisanie odpowiedniego oprogramowania do Arduino.

Jeżeli nasz projekt będzie bardzo rozbudowany i nie starczy czasu na zajęciach, nie dokończoną pracę można u nasz przechować i przyjść dokończyć ją po zajęciach. W razie trudności dostępne są dyżury z ekspertami z elektroniki i programowania Arduino.

Co musisz już umieć:

- podstawowa znajomość płytki stykowej, modułu zasilającego, multimetru i elementów elektronicznych jak dioda, buzzer, rezystor

lub odbyć kurs Elektronika – Start!

- mile widziane, lecz nie obowiązkowe ukończenie kursu Elektronika – Cyfrowo.

Co wyniesiesz z zajęć:

- wiedzę na temat podstaw budowy robotów jeżdżących

- praktyczne umiejętności programowania i projektowania robota

Elektronika - Lutowanie

Zajęcia na których nauczysz się poprawnie lutować i odkryjesz że nie jest to takie trudne jak mogłoby się wydawać! Wiele usterek w sprzętach elektronicznych, które dzisiaj nas otaczają, spowodowane jest przetartym kablem bądź zerwaniem przylutowanego pola. Po tych zajęciach nie będzie dla Ciebie straszne naprawić przerwany kabel w ładowarce czy przylutować oderwane przyłącze w słuchawkach. Będziesz mógł wiele zaoszczędzić naprawiając swoje urządzenia a nie kupując nowe! W ramach warsztatu pokażemy jak zlutować ze sobą przewody zarówno cienkie jak i grube, jedno i wielożyłowe,  jaką technika sprawdza się do połączeń sztywnych a jaka do giętkich. Nauczymy się również lutować elementy tak zwane przewlekane (występujące w większości urządzeń elektronicznych) a dla chętnych pokażemy tajniki lutowania elementów THT.

Zapraszamy wszystkie osoby, nie zależnie od stanu wiedzy w tej dziedzinie. Nawet, a może i w szczególności, te osoby które przygodę z lutowaniem dopiero zaczynają.

Co musisz już umieć:

Nic! To my Cię wszystkiego nauczymy!

Co wyniesiesz z zajęć:

- umiejętność korzystania z lutownicy

- umiejętność zlutowania podstawowych rodzajów kabli

- umiejętności lutowania elementów przewlekanych (THT)

Elektronika - Płytki PCB

Zajęcia mają na celu nauczenie uczestników, tego jak zaprojektować i wykonać własny obwód drukowany. Po krótkim wstępie, prowadzący przedstawi na rzutniku podstawowe funkcje programu do projektowania płytek PCB oraz czynności niezbędne do ich wykonania. Uczestnicy wykonają również swoje projekty podczas zajęć. Każdy będzie miał również możliwość samodzielnego naświetlenia, wytrawienia, nawiercenia oraz polutowania swojej płytki. Projektowanie i wykonywanie PCB są technikami z grupy Rapid Prototyping. Są to umiejętności pozwalające w najszybszy sposób przejść od pomysłu do prototypu, który może być zaprezentowany potencjalnemu inwestorowi.

Co musisz umieć:

- podstawowa wiedza z zakresu elektroniki (bądź odbyty kurs Elektronika – Start!)

Co wyniesiesz z zajęć:

- znajomość symboli elementów elektronicznych

- umiejętność projektowania PCB (oraz znajomość potrzebnych bibliotek)

- umiejętność drukowanie mozaiki

- umiejętność przeniesienia wzoru na płytkę metodą fotochemiczną

- umiejętność wytrawiania miedzi

- umiejętność montażu elementów elektronicznych na płytce

Kurs druku 3D

Kurs Inventora (projektowanie 3D)

DIY

DIY (Do It Yourself – czyli Zrób to sam!) to obecnie bardzo popularna forma spędzania wolnego czasu, pomysłu na ciekawą aranżację wnętrz czy pomysłu na firmę. Dla nas jest to przede wszystkim radość z tworzenia rzeczy własnoręcznie. Kto nigdy tego spróbował ten nie wie J zachęcamy więc to podjęcie tej próby razem z nami! Wytwarzane przez nas twory na warsztatach, przez to że są zaprojektowane i wytworzone ręcznie, maja niepowtarzalny wygląd i jedyny w swoim rodzaju urok.

Każdy uczestnik pracuje nad swoją wersją i każdy uczestnik swój wyrób może zabrać do domu! Zajęcie w ramach DIY są różne, tworzymy drewniane zegarki, szklane lampki na słoiczku i wiele innych. Możesz również do nasz napisać z własnym pomysłem! Może uda nam się go wprowadzić w życie. Nawet jeżeli nie w formie warsztatów, to na pewno pomożemy zrealizować go w naszej przestrzeni w wolnych dla Was chwilach. Wszystkie pracownie z których będziemy korzystać w czasie zajęć są dostępne wraz z narzędziami i materiałami do Waszego użytku. Wszystkie projekty mają dodatkowo na celu zaprezentowanie wszystkich zakamarków naszej przestrzeni abyście w pełni mogli w przyszłości z niej korzystać!

Co musisz umieć:

Nic! To my Cię wszystkiego nauczymy!

Co wyniesiesz z zajęć:

- własnoręcznie wykonany produkt!

- umiejętność kreatywnego myślenia

- wiedzę na temat możliwości naszych Pracowni

- wiedze na temat możliwości realizacji swojego własnego pomysłu!

Podstawy programowania w języku Python

Kurs programowania w języku Python podzielony jest na trzy części trwające po trzy godziny zegarowe. Podczas pierwszej części prezentowane są podstawy języka programowania: podstawowe typy obiektów, instrukcje warunkowe, pętle oraz przykładowe funkcje do wykonywania podstawowych zadań i obliczeń. Stanowi to niezbędną podstawę do dalszej nauki programowania. Na koniec pierwszej części kursu uczestnicy piszą prosty przykładowy program do gry w papier/nożyce/kamień.

W drugiej części kursu uczymy się wczytywać dane do programu oraz prowadzić podstawowe analizy przebiegów czasowych (na przykładzie indeksów giełdowych) oraz przeszukiwania tekstu na stronach internetowych. Do powyższych zadań wykorzystywane są gotowe funkcje i biblioteki. Podczas drugiej części kursu uczestnicy uczą się tworzyć własne funkcje w języku programowania Python oraz korzystać z biblioteki/funkcji do rysowania wykresów w dwóch oraz trzech wymiarach. Uczestnicy zapoznają się także z biblioteką do wczytywania złożonych struktur danych.

Podczas trzeciej części kursu uczestnicy piszą programy do przetwarzania i analizy złożonych struktur danych lub realizacji prostych zadań na komputerze. W szczególności zachęcam do analizy własnych danych ze studiów/pracy lub realizacji własnych pomysłów na program. Na życzenie uczestników mogą zostać omówione także metody statystyczne do analizy danych. Dodatkowo trzecia część kursu obejmuje wprowadzenie do pisania klas w języku Python.

Kurs prowadzony jest interaktywnie tzn. uczestnicy proszeni są o pisanie prostych krótkich programów podczas kursu w celu utrwalenia i zrozumienia języka programowania/algorytmów. Proponowane rozwiązania będą szczegółowo omawiane i prezentowane podczas trwania zajęć oraz udostępniane on-line dla uczestników szkolenia. 

 

Co musisz umieć:

Kurs prowadzony jest od podstaw więc nie jest wymagana umiejętność programowania. Jeżeli uczestnik nie miał wcześniej doświadczenia w programowaniu to uważam że pierwsza część kursu jest obowiązkowa. Jeżeli uczestnik programował już w języku python to może przyjść ewentualnie na drugą i trzecią część kursu. Do udziału w kursie potrzebny jest własny komputer (dowolny system operacyjny) z zainstalowanym oprogramowaniem Anaconda (pobrać ze strony https://www.anaconda.com/). Dopuszczalna jest praca w parach/trójkach na jednym komputerze.

Co wyniesziesz z zajęć:

- podstawy języka programowania Python – obiekty, instrukcje warunkowe i pętle

- podstawowe algorytmy, które może także zastosować w innym języku programowania

- umiejętność korzystania z bibliotek do wczytywania, wizualizacji i analizy danych

- umiejętność rozwiązywania podstawowych problemów programistycznych

- umiejętność pisania własnych programów i wymyślania prostych algorytmów