Konkurs Robotów-sumo 2022 – zakończony
Ogłaszamy kolejny konkurs którego celem jest zbudowanie własnego, zaprojektowanego od podstaw robota. Tym razem będziemy budować Robota-sumo. Do dyspozycji uczestników projektu będzie pracownia elektroniczna z bogatym zapleczem podzespołów elektronicznych, pracownia mechaniczna wyposażona w materiały i narzędzia niezbędne do budowy np. podwozia i innych nieelektrycznych części robota oraz zestaw drukarek 3D wraz z oprogramowaniem do tworzenia potrzebnych elementów 3D! Uczestnicy projektu mogą posiłkować się darmowymi warsztatami (kursy: druku 3D, programu Inventor (projektowanie 3D), elektroniczne, lutowania i inne) jak i poradami ekspertów na wyżej opisanych pracowniach w ramach Makerspace@UW (oczywiście pomoc będzie w formie wskazówek, a nie gotowych rozwiązań). Do konkursu mogą przystępować drużyny z różnych Wydziałów, warunkiem jest jednak obecność co najmniej jednego członka drużyny z Wydziału Fizyki. Dodatkowo konkurs ten jest częścią przedmiotu Zespołowe Projekty Studenckie, dzięki czemu istnieje możliwość uzyskania dodatkowych punktów ECTS, w przypadku zaakceptowania przez macierzysty Dziekanat. Drużyny nie posiadające znajomych na Wydziale Fizyki proszę kontaktować się pod adresem mailowym Makerspace@uw.edu.pl – pomożemy Wam zorganizować takie grupy! Rozstrzygnięcie konkursu odbędzie się w czasie Dnia Fizyka 2023 roku i będzie zorganizowane przez Makerspace@UW. Na zgłoszenia mailowe i osobiste czekamy do 13.02.2023r.
Regulamin konkursu „Sumo robot”
Słownik pojęć:
Pojedynek – pojedyncza walka pomiędzy dwoma robotami
Runda – konfrontacja między robotami dwóch drużyn, składająca się z 3 pojedynków
Punkty klasyfikacji ogólnej – punkty przyznawane za wygranie/remis rundy
Małe punkty – punkty przyznawane za wygranie/remis pojedynku
Grupa zwycięzców – grupa w starciach finałowych, złożona z drużyn, które zwyciężyły w swoich grupach początkowych
Sędzia – osoba dbająca o prawidłowy przebieg konkursu. Sędziami konkursu “Sumo robot” są: Piotr Kaźmierczak (piotr.kazmierczak@fuw.edu.pl) oraz Kamil Boryczko (kamil.boryczko@inkubator.uw.edu.pl) oraz prof. dr hab. Andrzej Wysmołek.
- Opis konkursu
Konkurs polega na zbudowaniu w pełni autonomicznego robota typu sumo, którego zadaniem będzie wypchnięcie z ringu robota drużyny przeciwnej.
Konkurs organizowany jest przez Makerspace@UW. Oficjalne rozpoczęcie konkursu i otwarcie zapisów odbędzie się 19.12.2022 r. Zgłoszenia będzie można wysyłać do 31.01.2023 r. Istnieje możliwość skorzystania z zajęć w Pracowniach Makerspace@UW przygotowujących uczestników do konkursu. Finał konkursu odbędzie się w czasie Dnia Fizyka, odbywającego się w maju 2023 r.
W konkursie mogą wziąć udział wszystkie osoby będące studentem, doktorantem, pracownikiem Uniwersytetu Warszawskiego lub Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Do konkursu zostaną przyjęte całe drużyny złożone z 3 do 5 osób, w skład których wchodzi co najmniej jedna osoba studiująca na Wydziale Fizyki, uprawniona do realizacji przedmiotu „Zespołowe Projekty Studenckie”. W przypadku braku takiej osoby w drużynie, bądź chęci zgłoszenia się do konkursu bez pełnej drużyny prosimy o kontakt z organizatorami, bezpośredni bądź mailowy makerspace@uw.edu.pl.
- Przebieg rozgrywek
Rozgrywka będzie przeprowadzona w systemie kołowym (potocznie “każdy z każdym”). W przypadku dużej liczby zgłoszeń organizatorzy zastrzegają możliwość podziału drużyn na grupy z których zwycięzcy będą rozgrywali dodatkowe mecze w grupie zwycięzców, również w systemie kołowym.
- Miejsce walki – dohyo
Roboty będą walczyć na ringu zwanym dohyo. Jest ono w formie koła o średnicy 77 cm, i wysokości 2,5 cm . Wykonane jest z materiału o niskim współczynniku tarcia, w czarnym kolorze z białym paskiem na krawędzi dohyo, o szerokości 2,5 cm. W środkowej części znajdują się dwa równoległe, szare paski o wymiarach 10 x 1 cm w odległości od siebie 10 cm w szarym kolorze. Dohyo będzie udostępnione do testów dla wszystkich zespołów.
- Ograniczenia robotów
Roboty mogą mieć maksymalnie wymiar 10 x 10 cm (szerokość x długość) oraz dowolną wysokość. Ograniczenia wielkości robota są ważne do momentu rozpoczęcia walki, po jej rozpoczęciu dopuszczalne jest rozkładanie np. ramion wykraczających poza wielkość 20 x 20 cm. Wszelkie pomysły dotyczące zmiany wielkości robota, muszą być skonsultowane na etapie projektowania i budowy z sędzią. Całkowita masa robota nie może przekraczać 0,5 kg . Koszt robota nie może przekraczać 700 zł (do tej sumy nie są wliczone układy zasilające).
Robot musi poruszać się autonomicznie, bez żadnej ingerencji zewnętrznej. Musi jednak reagować na 2 komendy START i STOP, wydane zdalnie.
Drużynom zostanie przyznany układ zasilania składający się z pakietu ogniw Li-ion o napięciu nominalnym 11,1 V o pojemności ponad 6000 mAh, zabudowany i wyposażony w odpowiednią wtyczkę.
Zabrania się by robot:
– posiadał części niszczące dohyo,
– posiadał części miotające, strzelające,
– przytwierdzał się do podłoża (np. przyssawki, klej), zawierać urządzenia do zwiększania siły nacisku na ring np. pompy próżniowe lub magnesy – robot musi przejść „test kartki” – polega na położeniu robota na czystej kartce formatu A4 i gramaturze 80g/m2 tak, żeby wszystkie koła dotknęły powierzchni papieru, a następnie podniesieniu go. Podniesienie kartki skutkuje niedopuszczeniem robota do walki – o zdaniu testu ostatecznie decyduje sędzia,
– wydzielał jakąkolwiek ciecz, gaz, proszki, czy też nadmierną ilość ciepła (np. płomienie),
– używał urządzeń aktywnie zakłócających działanie układu sterowania przeciwnika; w szczególności nie jest dozwolone stosowanie urządzeń oślepiających dalmierze podczerwone robotów np. diod IR,
– używał urządzeń mających na celu uszkodzenie przeciwnika,
– używał magnesów, elektromagnesów,
– był zbudowany w oparciu o gotowe rozwiązania komercyjne, wszelkie kwestie sporne będą rozstrzygane przez sędziego konkursu; w razie wątpliwości co do możliwości użycia gotowych elementów/modułów/schematów, należy zwrócić się do sędziego konkursu,
– używał jakichkolwiek elementów mogących stanowić zagrożenie dla uczestników konkursu,
– używał innych lub dodatkowych układów zasilania robota niż te dostarczone przez zespół Makerspace@UW; w szczególności zabrania się modyfikowania dostarczonych układów zasilania.
- Przebieg walki
– każdy pojedynek pomiędzy dwoma drużynami będzie składał się z 3 rund;
– pojedynek rozpoczyna się od ustawienia robotów w wyznaczonych przez sędziego miejscach – przed liniami startu (paski 10 x 1 cm); roboty ustawiają drużyny, ich pozycję zatwierdza sędzia;
– na znak sędziego, słownej komendzie START, obie drużyny uruchamiają roboty. Uruchomienie robotów musi odbyć się na odległość, bez podchodzenia do ringu i robotów;;
– roboty startują najwcześniej po 5 sekundach od rozpoczęcia walki przez sędziego; w tym czasie roboty nie mogą wykonywać żadnej czynności;
– każda runda trwa maksymalnie 2 minuty;
– koniec rundy ogłasza sędzia, słowną komendą STOP;
– zwycięzcę pojedynku i wynik ogłasza sędzia;
– przegrywa robot, który jako pierwszy dotknie dowolnej innej części podłoża niż dohyo. (wjazd na białą obwódkę ringu jest dozwolony i nie oznacza przegranej. Odpadnięte elementy które dotknęły innej części podłoża niż dohyo nie oznaczają przegranej);
– w przypadku równoczesnego wypadnięcia z ringu robotów, sędzia decyduje o wyniku walki, w szczególności może zadecydować o powtórzeniu rundy;
– w przypadku niesprawności jednego z robotów, drużyna niesprawnego robota może prosić o przełożenie walki, bądź w przypadku braku możliwości przełożenia (np. finałowa walka), może poprosić o czas na dokonanie napraw (max. do 15 minut); każda drużyna ma możliwość podczas całego konkursu poprosić o taki czas/przełożenie walki 2 razy;
– w przypadku gdy drużyna w czasie pojedynku ma niesprawnego robota i nie skorzystała z dodatkowego czasu na naprawy lub wykorzystała limit napraw, nie otrzymuje punktów za kolejne rundy w tym pojedynku; w przypadku awarii obu robotów w pierwszej rundzie, pojedynek kończy się stanem 0:0 oraz żadna z drużyn nie otrzymuje punktów w klasyfikacji głównej;
– w przypadku braku reakcji robota przez dłużej niż 30 sek, sędzia może ogłosić przegraną rundy przez drużynę nieruchomego robota;
– drużyna, która uzyskała więcej małych punktów w czasie pojedynku, otrzymuje 2 punkty do klasyfikacji ogólnej;
– w przypadku zakleszczenia się robotów, zapętlenia się ich działań lub w podobnych przypadkach, sędzia może zadecydować o powtórzeniu rundy;
– w przypadku nierozstrzygnięcia się pojedynku w regulaminowym czasie 2 minut, obie drużyny dostają po jednym małym punkcie;
– jeżeli po 3 rundach, wynik pojedynku jest remisowy, sędzia ogłasza remis i obie drużyny dostają po 1 punkcie do klasyfikacji ogólnej;
– niedozwolone jest ingerowanie w walkę robotów, jak i zbliżanie się do areny na odległość mniejszą niż 100 cm od krawędzi dohyo;
– wszelkie sporne kwestia rozstrzyga sędzia;
– drużyny mają 2 min czasu na dostarczenie robota na arenę od wezwania sędziego do stawienia się na dohyo.
- Zakupy
Wszystkie części robota zostają zakupione w ramach dofinansowania z Zespołowych Projektów Studenckich. Wszystkie zakupy muszą być ustalone i wykonane przez pracowników Makerspace@UW. Wszelkie zakupy na „własną rękę” są niedozwolone przy budowie robota. Wszelkie informacje dotyczące zakupów będą przekazywane liderom grup po ich rejestracji.
- Zwycięzcy konkursu
Zwycięzcami konkursu zostają członkowie zespołu, który uzyska największą liczbę punktów w klasyfikacji ogólnej, w przypadku konkursu rozgrywanego tylko z jedną grupą drużyn. W przypadku dwóch i więcej grup zwycięzcą zostaje drużyna, która uzyska największą liczbę punktów w klasyfikacji ogólnej w grupie zwycięzców. W przypadku remisu punktów w klasyfikacji ogólnej pod uwagę będą brane małe punkty. Jeżeli i w tych punktach nastąpi remis, zostanie rozegrany dodatkowy pojedynek między drużynami z tą samą ilością punktów.
Najlepsze drużyny otrzymają nagrody ufundowane przez Wydział Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego.
- Zasady bezpieczeństwa
– Uczestnicy zawodów są odpowiedzialni za wypadki spowodowane przez roboty poza dohyo.
– Uczestnicy są zobowiązani do przejścia szkolenia i przestrzegania zasad BHP pracując w pracowniach Makerspace@UW.
– Uczestnicy są zobowiązani do przestrzegania ogólnie przyjętych norm moralnych i społecznych (w szczególności zabrania się celowego uszkodzenia robotów przeciwnika, przeszkadzania w przebiegu konkursu, używania niecenzuralnych zwrotów oraz używania gróźb).
– Uczestnicy są zobowiązani przestrzegania regulaminu pod groźbą wykluczenia całej drużyny z rywalizacji.
- Postanowienie ogólne
Wszelkie kwestie sporne rozstrzyga sędzia, do którego należy końcowa interpretacja regulaminu. Na uczestniku spoczywa obowiązek poinformowania sędziego o wszelkich niejasnościach w zrozumieniu i interpretacji regulaminu.
W szczególnych przypadkach organizatorzy konkursu zastrzegają sobie prawo do zmian w regulaminie, które budzą wątpliwości przy ich interpretacji. Założeniem regulaminu jest uczciwa rywalizacja, dająca każdej drużynie równe szanse. Wszelkie próby naginania regulaminu oraz wykorzystywania w sposób intencjonalny ewentualnych błędów/niejasności w regulaminie, będą uznawane za działania wbrew jego postanowieniom i mogą skutkować wykluczeniem z konkursu.