Konkurs Klocker 2023 – zakończony
Po raz kolejny Makerspace@UW ogłasza konkurs i zawody w konstrukcji robotów. W tej edycji zadanie będzie polegało na zbudowaniu robota, który będzie potrafił zbudować wieżę z klocków.
Ogłaszamy kolejny konkurs którego celem jest zbudowanie własnego, zaprojektowanego od podstaw robota. Tym razem będziemy budować Klockera – którego zadaniem będzie budowanie wież z klocków. Do dyspozycji uczestników projektu będzie pracownia elektroniczna z bogatym zapleczem podzespołów elektronicznych, pracownia mechaniczna wyposażona w materiały i narzędzia niezbędne do budowy np. podwozia i innych nieelektrycznych części robota oraz zestaw drukarek 3D wraz z oprogramowaniem do tworzenia potrzebnych elementów 3D! Uczestnicy projektu mogą posiłkować się darmowymi warsztatami (kursy: druku 3D, programu Inventor (projektowanie 3D), elektroniczne, lutowania i inne) jak i poradami ekspertów na wyżej opisanych pracowniach w ramach Makerspace@UW (oczywiście pomoc będzie w formie wskazówek, a nie gotowych rozwiązań).
Do konkursu mogą przystępować drużyny ze wszystkich Wydziałów, warunkiem jest jednak obecność co najmniej jednego członka drużyny z Wydziału Fizyki. Dodatkowo konkurs ten jest częścią przedmiotu Zespołowe Projekty Studenckie, dzięki czemu istnieje możliwość uzyskania dodatkowych punktów ECTS, w przypadku zaakceptowania przez macierzysty Dziekanat. Drużyny nie posiadające znajomych na Wydziale Fizyki proszę kontaktować się pod adresem mailowym makerspace@uw.edu.pl – pomożemy Wam zorganizować takie grupy! Rozstrzygnięcie konkursu odbędzie się pod koniec roku akademickiego (maj – czerwiec 2024) i będzie zorganizowane przez Makerspace@UW. Na zgłoszenia mailowe i osobiste czekamy do 18.03.2024 r.
Regulamin konkursu Klocker
Słownik pojęć:
Arena – specjalnie wygrodzone miejsce gdzie będą odbywać się walki robotów
Pojedynek – starcie 2 robotów na jednej arenie
Sędzia – osoba dbająca o prawidłowy przebieg konkursu. Sędziami konkursu “Robo Kloce” są: Piotr Kaźmierczak (piotr.kazmierczak@fuw.edu.pl) oraz Kamil Boryczko (kamil.boryczko@inkubator.uw.edu.pl) oraz prof. dr hab. Andrzej Wysmołek.
- Opis konkursu
Konkurs polega na zbudowaniu zdalnie sterowanego robota (za pomocą pada), którego zadaniem będzie zebranie klocków do specjalnego pola w bazie, ustawienie z nich wieży i uzyskaniu więcej punktów niż drużyna przeciwna.
Konkurs organizowany jest przez Makerspace@UW. Oficjalne rozpoczęcie konkursu i otwarcie zapisów odbędzie się 01.12.2023 r. Zgłoszenia będzie można wysyłać do 16.12.2023 r. Istnieje możliwość skorzystania z zajęć w Pracowniach Makerspace@UW przygotowujących uczestników do konkursu. Finał konkursu odbędzie się na przełomie maja i czerwca 2024 r.
W konkursie mogą wziąć udział studenci, doktoranci, pracownicy Uniwersytetu Warszawskiego. Do konkursu zostaną przyjęte całe drużyny złożone z 3 do 5 osób, w skład których wchodzi co najmniej jedna osoba studiująca na Wydziale Fizyki, uprawniona do realizacji przedmiotu Zespołowe Projekty Studenckie. W przypadku braku takiej osoby w drużynie, bądź chęci zgłoszenia się do konkursu bez pełnej drużyny prosimy o kontakt z organizatorami, bezpośredni bądź mailowy piotr.kazmierczak@fuw.edu.pl
Zgłoszenia proszę wysyłając e-mail na adres piotr.kazmierczak@fuw.edu.pl
- Przebieg rozgrywek
Rozgrywka będzie przeprowadzona w systemie kołowym (potocznie “każdy z każdym”). W przypadku dużej liczby zgłoszeń organizatorzy zastrzegają możliwość podziału drużyn na grupy z których zwycięzcy będą rozgrywali dodatkowe mecze w grupie zwycięzców, również w systemie kołowym.
- Miejsce walki – arena
Roboty będą konkurować w specjalnie wyznaczonej przestrzeni o wymiarach ~2,5m x 2,5m. Arena wykonana jest z desek, połączonych kątownikami, o wysokości 8 cm. Każda drużyna będzie miała na arenie swoje wyznaczone miejsce do budowania wieży – obszar A bądź obszar B o wymiarach ~98 cm x 123 cm (po uwzględnieniu grubości desek). Pozostały obszar o wymiarach ~ 248 cm x 148 cm jest miejscem w którym będą rozrzucone klocki do budowy. Schemat areny przedstawia rysunek poniżej.
- Ograniczenia robotów
Roboty mogą mieć maksymalnie wymiary 30 x 30 cm (szerokość x długość) oraz dowolną wysokość – robot nie może mieć większych wymiarów przez cały czas trwania pojedynku (np. nie może mieć rozkładanych i składanych elementów, które będą wychodziły poza podane rozmiary). Całkowita masa robota nie może przekraczać 5 kg. Koszt robota nie może przekraczać 700 zł (do tej sumy nie są wliczone układy zasilające).
Robot musi być sterowany zdalnie za pomocą kontrolera.
Drużynom zostanie udostępniony układ zasilania składający się z pakietu ogniw Li-ion o napięciu nominalnym 11,1 V o pojemności ponad 6000 mAh, zabudowany i wyposażony we wtyczkę XT30U-F.
Zabrania się by robot:
– posiadał części miotające, strzelające itp.,
– wydzielał jakąkolwiek ciecz, gaz, proszki, czy też nadmierną ilość ciepła (np. w formie ognia),
– używał urządzeń aktywnie zakłócających działanie układu sterowania przeciwnika; w szczególności nie jest dozwolone stosowanie urządzeń oślepiających dalmierze podczerwone robotów np. diod IR,
– używał urządzeń mających na celu uszkodzenie przeciwnika,
– używał magnesów, elektromagnesów,
– był zbudowany w oparciu o gotowe rozwiązania komercyjne, wszelkie kwestie sporne będą rozstrzygane przez sędziego konkursu; w razie wątpliwości co do możliwości użycia gotowych elementów/modułów/schematów, należy zwrócić się do sędziego konkursu,
– używał jakichkolwiek elementów mogących stanowić zagrożenie dla uczestników konkursu,
– używał innych lub dodatkowych układów zasilania robota niż te dostarczone przez zespół Makerspace@UW; w szczególności zabrania się modyfikowania dostarczonych układów zasilania.
- Przebieg i punktacja
– każdy pojedynek pomiędzy dwoma drużynami będzie składał się z 5 minutowej rundy;
– pojedynek rozpoczyna się od ustawienia robotów w wyznaczonych strefach A bądź B. Roboty ustawiają drużyny, w dowolnym miejscu wyznaczonej strefy, ich pozycję zatwierdza sędzia;
– na znak sędziego, słownej komendzie START, obie drużyny mogą zacząć sterować swoim robotem.
– koniec rundy ogłasza sędzia, słowną komendą STOP;
– zwycięzcę i wynik ogłasza sędzia po podliczeniu przez niego punktów;
– wygrywa drużyna, która uzyska sumarycznie więcej punktów;
– przed każdym pojedynkiem sędzia będzie umieszczał w sposób losowy 36 klocków o wymiarach 2,5 x 2,5 cm na arenie w strefie ogólnej (czyli poza obszarami A i B)
– klocki będą występowały w 6 różnych kolorach – po 6 klocków na każdy kolor.
– punkty można uzyskać za budowanie wieży w swojej wyznaczonej strefie. Przez wieżę rozumie się budowlę z klocków układanych jedno na drugim. Wieża składa się z poziomów – poziom 1 klocek leżący na ziemi, – poziom 2 klocki leżące na klockach z poziomu 1 – poziom 3 klocki leżące na klockach poziomu 2 itd. W każdym poziomie wieży może być wiele klocków. Punktacja wieży:
– 0 punktów za klocki w poziomie 1
– 2 punkty za każdy klocek w poziomie 2
– 4 punkty za każdy klocek w poziomie 3
– 8 punkty za każdy klocek w poziomie 4
Dalsze poziomy liczone według wzoru:
2^(n-1) punktów za każdy klocek w poziomie n
– spośród wszystkich kolorów klocków zostaną wytypowane 2 specjalne kolory. Jeden specjalny kolor będzie powodował uzyskanie za tego klocka potrójnej ilości punktów względem standardowej punktacji. Drugi kolor będzie powodował uzyskanie 0 punktów za wszystkie wieże jeżeli znajdzie się on w strefie A/B danej drużyny. Nie można podrzucać klocków przeciwnej drużynie;
– punktacji będą poddane wszystkie wieże;
– za ułożenie wieży tylko w jednym kolorze (nie specjalnym) osiągnięta ilość punktów za wieżę będzie pomnożona razy 2;
– za użycie w poziomie wieży większym niż 1, wszystkich kolorów (oprócz specjalnych) do końcowego wyniki dodajemy 10 punktów. Premia może być przyznana na każdy poziom wieży jak i dla kilku wież;
– roboty nie mogą wkraczać w obszar układania wieży (obszary A i B) przeciwnej drużyny. Przypisanie obszarów A i B do drużyn będzie odbywało się w formie losowania przed pojedynkiem;
– zderzenie pomiędzy robotami są zakazane. W przypadku intencjonalnego zderzenia bądź zderzenia wynikającego z braku kontroli nad robotem sędzia może ukarać daną drużynę upomnieniem lub karnymi punktami w ramach danego pojedynku – od 1 do 10 punktów karnych. W skrajnych przypadkach sędzie może wykluczyć drużynę z pojedynku. W ten sposób przeciwna drużyna zdobywa natychmiastowe zwycięstwo;
– w przypadku niesprawności jednego z robotów, drużyna niesprawnego robota może prosić o przełożenie starcia, bądź w przypadku braku możliwości przełożenia (np. finałowa walka), może poprosić o czas na dokonanie napraw (max. do 15 minut); każda drużyna ma możliwość podczas całego konkursu poprosić o taki czas/przełożenie walki 2 razy;
– w przypadku gdy drużyna w czasie pojedynku ma niesprawnego robota i nie skorzystała z dodatkowego czasu na naprawy lub wykorzystała limit napraw, nie otrzymuje żadnych punktów. W przypadku awarii obu robotów, pojedynek kończy się oraz żadna z drużyn nie otrzymuje punktów w klasyfikacji głównej;
– w przypadku braku reakcji robota przez dłużej niż 30 sekund, sędzia może ogłosić przegraną w rundzie przez drużynę nieruchomego robota;
– drużyna, która uzyskała więcej małych punktów w czasie pojedynku, otrzymuje 2 punkty do klasyfikacji ogólnej;
– w przypadku zakleszczenia się robotów, zapętlenia się ich działań lub w podobnych przypadkach, sędzia może zadecydować o powtórzeniu rundy;
– w przypadku takiej samej liczby uzyskanych punktów w czasie jednej rundy, obie drużyny dostają po jednym punkcie do klasyfikacji ogólnej;
– niedozwolone jest ingerowanie w walkę robotów, jak i zbliżanie się do areny na odległość mniejszą niż 50 cm od krawędzi areny;
– wszelkie sporne kwestia rozstrzyga sędzia;
– drużyny mają 2 min czasu na dostarczenie robota na arenę od wezwania sędziego do stawienia się na arenę;
– pojedynek może się zakończyć zwycięstwem – 2 punkty do klasyfikacji ogólnej, remisem – 1 punkt do klasyfikacji ogólnej bądź przegraną/niesprawnością robota – 0 punktów do klasyfikacji ogólnej;
- Zakupy
Wszystkie części robota zostają zakupione w ramach dofinansowania z Zespołowych Projektów Studenckich. Wszystkie zakupy muszą być ustalone i wykonane przez pracowników Makerspace@UW. Wszelkie zakupy na „własną rękę” są niedozwolone przy budowie robota. Wszelkie informacje dotyczące zakupów będą przekazywane liderom grup po ich rejestracji.
- Zwycięzcy konkursu
Zwycięzcami konkursu zostają członkowie zespołu, który uzyska największą liczbę punktów w klasyfikacji ogólnej, w przypadku konkursu rozgrywanego tylko z jedną grupą drużyn. W przypadku dwóch i więcej grup zwycięzcą zostaje drużyna, która uzyska największą liczbę punktów w klasyfikacji ogólnej w grupie zwycięzców. W przypadku remisu punktów w klasyfikacji zostanie rozegrana dodatkowa runda.
Najlepsze drużyny otrzymają nagrody ufundowane przez Wydział Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego.
- Zasady bezpieczeństwa
– Uczestnicy zawodów są odpowiedzialni za wypadki spowodowane przez roboty poza areną.
– Uczestnicy są zobowiązani do przejścia szkolenia i przestrzegania zasad BHP pracując w pracowniach Makerspace@UW.
– Uczestnicy są zobowiązani do przestrzegania ogólnie przyjętych norm moralnych i społecznych (w szczególności zabrania się celowego uszkodzenia robotów przeciwnika, przeszkadzania w przebiegu konkursu, używania niecenzuralnych zwrotów oraz używania gróźb).
– Uczestnicy są zobowiązani przestrzegania regulaminu pod groźbą wykluczenia całej drużyny z rywalizacji.
- Postanowienie ogólne
Wszelkie kwestie sporne rozstrzyga sędzia, do którego należy końcowa interpretacja regulaminu. Na uczestniku spoczywa obowiązek poinformowania sędziego o wszelkich niejasnościach w zrozumieniu i interpretacji regulaminu.
W szczególnych przypadkach organizatorzy konkursu zastrzegają sobie prawo do zmian w regulaminie, które budzą wątpliwości przy ich interpretacji. Założeniem regulaminu jest uczciwa rywalizacja, dająca każdej drużynie równe szanse. Wszelkie próby naginania regulaminu oraz wykorzystywania w sposób intencjonalny ewentualnych błędów/niejasności w regulaminie, będą uznawane za działania wbrew jego postanowieniom i mogą skutkować wykluczeniem z konkursu.